Het overbrengen van die “coach-filosofie”

 

Oftewel hoe leer ik nu het roeien begrijpen en vooral aanvoelen?

 

Voornamelijk met de cybernetische methode  Nieuwe afbeelding  waarbij ik de pupil van alles vraag om uit te proberen en daarna te vragen hoe dat aanvoelde. Het aanvoelen van het roeien dan wel de roeibeweging is eigenlijk het enige controlemechanisme van de roeier/ster om de boot op de goeie manier vooruit te brengen. Dit geldt vooral voor de jonge kinderen, zodra de kinderen volwassen worden gaan ze teveel nadenken en wordt het erg moeilijk. Dat vormt o.a. mijn uitdaging op deze wijze het roeien toch te leren.

Op dit ogenblik doe ik dat met de toekomstige lichte dames van Aegir. Ik heb daarbij het geluk dat het meestal sportief aangelegde dames zijn, goed spiergevoel en bereid zijn om naar hun  - m.n. in het begin – evenwichtsgevoel te luisteren. Mijn ervaring is dat dat met heren van dezelfde leeftijd niet wil lukken, die willen meteen “stoer” doen, waardoor het luisteren naar het lichaam wat moeizaam gaat, maar ook bij hen lukt het uiteindelijk. Bij Aegir kijken ze erg vreemd op van de eerste stappen die deze dames in de skiff doen, maar uiteindelijk roeien ze allemaal weg in de skiff in die eerste les. De Aegir leden zijn gewend de nieuwelingen in de skiff maar een beetje aan hun lot over te laten en vooral de “geinen” vanaf de kant.

De methode is dus vooral vragend coachen in het begin en later er steeds op attenderen wat ze voelden in de boot afhankelijk van mijn “opdracht”. Het coachpraatje na afloop van een trainingssessie is dus altijd “wat vonden jullie ervan? hoe voelde het aan?”.

Ik ga hier niet de cybernetische methode verder uitleggen.

Alleen maar dat dit een begin is van het leren ontdekken wat je lijf kan met de boot en het water en wat voor een heerlijk gevoel dat is als het bijna allemaal vanzelf gaat. Ik ben slechts een hulpmiddel in het ontdekken. En dat geldt vooral als de roeiers/sters willen gaan presteren, langzaam maar zeker de grenzen opzoeken, er uit halen wat mogelijk is op dat moment en hoe jer beter kan worden.

Het is een ontdekkingsreis waar ik steeds met genoegen naar terug kijk en waarbij ik zelf dus als coach steeds minder belangrijk wordt. De roeier/sters wordt een zelfbepalende zelfverantwoordelijke en zelfsturende entiteit, prachtig.

Van Training naar Training .... 15/2

lekker zonnetje, en lekker gaan roeien

 datum  omschrijving  afstand  tijd gem/500m hartslag tempo omstandigheden
 15-2-19 ED?WD op Folkertsloot

 3791

3787

20:03,2

20:03,8

2:38,6

2:38,89

??

??

22

22-24

 BF=2-3(Z) zij, 7,99 m/haal

idem, 7,38 m/haal

dat viel een beetje tegen, ging veel minder dan eergisteren, zie de afstand per haal - beetje last van spiertje bij de ribben

Van Training naar Training .... 13/2

zo vroeg mogelijk roeien ivm teverwachten werk voor autoreset, viel dat even tegen

 datum  omschrijving  afstand  tijd gem/500m hartslag tempo omstandigheden
 13-2-2019 ED/WD op Lange Sloot

3704

3791

20:04,4

20:19,6

2:42,5

2:40,8

??

??

22

22-24

BF=3(ZW) paltegen en zij, 8,5 m/haal, na 13 min 1min hardere haal

idem zij en mee, 7,7 m/haal 

ging minder makkelijk dan gisteren, iets meer wind en ik roeide op een deel waar werkverkeer is, dus wat meer omkijken en voorzichtig zijn,was dus ook nodig

positie 16
positie 18

Additional information