reisverhalen2013

Reisverslag Vakantie september 2013, week 3

Zaterdag 14 september

’s Morgens was er een wekelijkse markt in het dorpje, en daar gingen we een beetje rondsnuffelen. Niet veel bijzonders, maar lokale producten en wat textiel, houten huishoudspullen, veel lavendelzeepjes etc.

Toen wij aankwamen in Castellane was het al donker en stond dat kapelletje boven op de rots in de schijnwerpers. Dat was van verre een leuk gezicht, dus dat wilden we wel even bezoeken, meer als inspannende klim dan voor het kapelletje zelf.

Dus dan de wandeling = klim naar de Notre Dame de Castellane, een kapelletje boven op een 903 m hoge rots die vroeger natuurlijk voor bescherming werd gebruikt. Dat was een hele klim langs enge smalle paadjes en diepten.

{vsig}vakantie2013/notredame{/vsig}

’s Middags moe voor de tent beentjes omhoog en lezen.

Zondag 15 september

’s Nachts is het gaan regenen en goed ook. Hoorden van de campinglui dat dat vorige week zondag ook was gebeurd. Van anderen hoorden we dat het alleen zondag zou regenen en in heel Frankrijk en maandag wordt het dan weer beter.

Dit was een dag voor een rondrit door de Haute-Provence, 11:00 vertrokken en 16:30 uur terug. Nog even koffie en wat lekkers op de “grotere” maar verregende markt in Castellane. Op de camping was het tot dat moment droog gebleven. Wij onderweg één buitje net toen we in een auberge zaten koffie te drinken (La Colle de Saint Michèl, een plaatsje met een wintersportgebied).

Mooie bergen, prachtige doorgangen en steile dalen, leuke dorpjes – maar nergens een stukje rechtuit, dus alleen maar bochtjes draaien, nou daar heb je een stuur voor.

Nu in de tent met regen, boekje, wijn, toastje,  plannen maken voor morgen en verder in de week. We gaan zo eens kijken op internet of het bijvoorbeeld in de Eiffel ook mooi weer wordt komende dagen. Dan kunnen we onze terugreis – en die is best wel lang van hier naar ’t Utein – plannen met een paar dagen stop in weer een ander gebied. Niet dat we hier alles gezien hebben. Maar terugrijden in zo weinig mogelijk overnachtingen lijkt ons ook niet zo lekker.

170462 – 170343 = 119 km

{vsig}vakantie2013/rondrit{/vsig}

Maandag 16 september

Internet lukte niet want op de camping hadden ze een nieuwe antenne gekregen en die praatte niet met de router. Jammer konden we onze keuzes niet uitbreiden. Op goed geluk naar La Genèse, een camping in de Ardeche aan de Cèze.

Zoals de website en de foto’s en de verhalen van anderen aangaven zou het een leuke camping moeten zijn. Ten eerste konden we de camping niet vinden aan de hand van de beschrijving in het boekje. Uit nood een beetje verder gereden kwamen we toch een verwijzing tegen en reden door en langs een zeer luxe vakantie dorp midden in een natuurpark en zo uiteindelijk op de camping.

’s Morgens om 11:20 uur vertrokken en helaas pas om 18:30 uur op de camping. En dan de manier waarop we werden ontvangen, verschrikkelijk bot en afwijzend. We moesten zelf maar een beetje rondkijken hoe en waar we wilden staan en eten konden we daar ook pas om 19:00 uur en dan nog met een slechte bediening. De camping elf zag er oud en vervallen uit, met vaste caravans en huisjes, slechte plekken. Voor ons duidelijk even overnachten en gauw weer weg.

Onderweg echter hebben we door een prachtig ander soort gebied gereden en weer heelveel druivenvelden gezien, Côte du Rhone werd er gemaakt. Ook enorme velden met olijven, in Nyons worden ze vooral verder “gemaakt”. Prachtige plaatsjes waar we doorheen gereden zijn, en daar hadden we wat toeristischer moeten doen.

Een echte flopdag, het was onderweg wel mooi weer en ook op de camping zaten we ’s avonds nog makkelijk buiten, wat we in Castalane niet konden – daar zaten we ook wat hoger (1100 m).

170773   - 170462 = 311

Dinsdag 17 september

Snel inpakken en wegwezen, we hebben nog net even betaald maar ook dat ging met een vriendelijkheid waar de ….. vanaf dropen.

Onderweg kwamen we een leuk middeleeuws stadje tegen, een soort vesting op een hoogte in een wat lagere vallei. Koffie en beraad:

We zijn via de tolwegen (péage) naar en verder dan Lyon gereden richting Geneve. Voor Zwitserland afgebogen op naar Straatsburg te rijden. Via een mooi aantal kleine wegen die Marjanne had uitgezocht zitten we nu op een plek waar in het hoogseizoen ongetwijfeld veel mensen zijn : een officieel strandje aan een stuwmeer. En laat daar nu ook een roeivereniging zitten, we hebben er alleen maar langs gelopen. We staan dus wild te kamperen. Leuk telefoontje gekregen van Wouter.

Morgen verder naar Straatsburg en waarschijnlijk via Duitsland langzaamaan terug naar huis. Al zal het niet zulk lekker weer worden. Wouter had het over regen en best wel lage temperaturen. Wat overigens hier ook best het geval is, nog wel droog. We zien wel.

171142  - 170773 = 369 km

{vsig}vakantie2013/einde{/vsig}

Woensdag 18 september

’s Nachts had het behoorlijk geregend en omdat we onder de bomen stonden kwamen er soms druppels hard op het dak van de auto. Niet goed en niet veel geslapen. Wakker geworden met veel regen, wat nu ?

Onder een overkapping zouden we kunnen ontbijten (dat moeten we buiten doen, of met een zeiloverspanning boven de schuifdeur. Maar om die ook in de regen op te zetten! De roeivereniging/loods bood uitkomst in een halletje tussen de zeil- en de roeiloods in konden we even droog staan en zelfs van de toiletten gebruik maken, en van een koude douche maar die hadden we toch al. Duidelijk was dat we nu naar huis zouden terugkeren. Wat regende het soms verschrikkelijk hard.

Ook onderweg, we kozen ervoor om vanuit de Ardèche naar de Jura te rijden, wat overigens ook een erg mooi gebied is en van daaruit zijn we vrij kort na Bazel op de Duitse autobaan belandt. (12:55 uur Duitse grens bij 171406)

Via Koblenz, Keulen (waar we het hoorde donderen!) en Venlo kwamen we aldaar in Nederland (20:00 uur  bij 171934 km, 528 km over de autobaan).

Uiteindelijk belanden we om 22:15 uur bij 172189 km in huis, die dag 1047 km gereden vanaf 8:40 tot 22:15 uur = 13 uur en 35 minuten onderweg inclusief pauzes en vooral veel werkzaamheden aan de weg. Vooral dat laatste was een constante ergernis in het begin van de route.

Einde van onze vakantie in 2013 met nog een paar dagen bijkomen thuis.

Reisverslag Vakantie september 2013, week 2

Zaterdag 7 september

Na een nacht vol van rugpijn van Marjanne en erg veeel regen, de volgende ochtend een dichte mist en regenwolk over de camping.

Toen het even wat droger werd (mis poes) snel getracht de tent op te zetten en die staat nu – op dit moment 18:18 uur in de volle plensregen, en volgens de verwachting krijgen we vandaag en morgen allebei zo’n 25 mm regen. Maak je ……. maar nat : leuke vakantie. Ik krijg hier onnoemelijk de pest over in.

Het werd ’s middags wel wat droger en zo zijn we even op pad gegaan voor wat boodschappen in Luzy.

Eerst weer even bij de info wat gepraat over de mogelijkheid om spierverslappers te halen bij de dokter. Maar Bettie (de eigenares) had nog wat medicijnen en die mocht Marjanne innemen: spierverslappers. En toen heb ik nog wat manuele therapie gedaan (wat ik me nog wist te herinneren) en zo gaat het voorlopig door. Ook voor Marjanne op dat punt en hele teleurstelling dat de vakantie zo moet lopen. Ik had de vorige dag iemand ontmoet die ik herkende en zij mij ook en vandaag wist ik het: uit de tijd dat ik lesgaf bij het Castellum in Alphen, leuk mens en leuk kontakt.

Terug uit Luzy hebben we een kleine omweg gemaakt via Millay en een afslag genomen naar een mooi oriëntatiepunt. Nou dat was me het weggetje wel – daar komen nog wat foto’s van. Maar wel een fraai punt, onderweg heel wat woninkjes gezien die leeg en er vervallen bij stonden. Zo kun je je voorstellen dat je zoiets koopt en opknapt en er af en toe naar toe gaat en wellicht verhuurt.

Morgen moeten we maar zien iets van een museum of chateau te bezoeken want de weersvoorspelling is abominabel slecht.

Eigenlijk wil ik persoonlijk alleen maar thuis zijn met zulk weer, maar maandag wordt het beter en ik moet niet te snel opgeven.

169613 – 169581 = 32 km

Zondag 8 september

Natte dag, af en toe droog, kort wandelingetje gemaakt rond de camping en een autoritje naar de plek waar Vergintorix (De Galliërs, denk aan Asterix en Obelix) de Romeinen heeft verslagen : Mont Beauvray. Er is een museum met archeologische plekken die in een wandeling zijn verwerkt. Maar toen goot het van de regen en de temperatuur was gedaald van 16 graden bij vertrek naar 12 graden in de regen. Die wandeling komt een andere keer.

Nu bij de tent zoeken naar een plek met meer zon en betere weersvoorspelling, ergens van de week gaan we verder.

169673-169613 = 60 km

Maandag 9 september

Vanmorgen een wandeling onder leiding van de eigenaar van de camping gemaakt. Hij bracht leuke en mooie verhalen vooraf en onderweg. Bijvoorbeeld dat er een stukje route is langs de camping van de route die loopt van diverse startpunten  naar Santiogo de Compostella.

Over een oude groep stenen met energielijnen en persoonlijke ervaringen daarover, zgn leilijnen. Zo’n 2,5 uur gedwaald door de bossen rond de camping omhoog naar de top van de Mont Dône en weer terug naar de camping. Daarna hebben we verschrikkelijk lang in de zon ziten lezen, …. Heerlijk, het was er eindelijk het weer voor. Nu ik dit tik ong 18:00 uur betrekt het weer.

Morgen willen we gaan wandelen bij dat museum op de Mont Beauvray.

Dinsdag 10 september

De vorige avond hebben we in een regenbui toch maar besloten om de volgende dag naar de zon te rijden: op naar Castalane in de Provence, naar een camping aan de Lac de Castalane.

Die ochtend begonnen we om 8:30 uur met inpakken in de regen en zijn dus met een natte tent om 10:30 uur vertrokken.

Volgens Google reisbeschrijving 6 uur rijden, maar na 555 km kwamen we om 20:50 uur (12 uur onderweg) aan op de camping in het pikkedonker. Wel spannend hoor door het donker over smalle bergweggetjes rijden zonder lijnen op de weg of bordjes.

Uiteraard hebben we onderweg wat stopjes gehad en zelfs in een auberge lekker gegeten.

We konden gelukkig de auto zomaar ergens neer zetten en zo in ons bed schuiven in de achterruimte van de auto. Dat is dan toch wel makkelijk.

170226 – 169673 = 555 km

Onderweg getankt en toen bleek de auto 1 op 8 te rijden, duidelijk minder zuinig dan we op de vlakke wegen van Nederland gewend zijn.

Woensdag 11 september

Lekker kunnen uitslapen en als eerste ontbijten met croissantjes die we de avond tevoren nog konden bestellen. En aan een pickniktafel die overal klaar staan voor de gasten.

Toen een plek uitgezocht op een redelijk verlaten camping en op een deel waar nog maar 2 gasten stonden hebben we onze tent en alle rotzooi eindelijk eens goed en vooral droog kunnen neerzetten. Dat gaf een heerlijk rustig gevoel.

Alles lekker in de zon maar wel met een windje dat zoals dat nu eenmaal is in de Provence, een beetje koel. Dus zon”gebakken” aan de ene kant en afgekoeld aan de andere kant.

De camping staat aan een meer, maar daar moesten we wel 30 minuten voor naar benden lopen. En toen ….. prachtig azuurblauw water en we hebben meteen een flink stuk gezwommen, een beetje ver.

Nu 20:00 uur begint het al wat schemerig te worden (vanaf 18:00 uur was de zon al weg en koelde het goed af van 25 naar 15 graden) en het zal niet lang meer duren of het is donker , dat gaat hier sneller dan bij ons thuis.

Nou dit gaan we hopelijk wel volhouden, want de weersvoorspellingen voor dit gebied zijn goed. Zo wordt het nog eens wat.

Behalve dan ’s avonds want vanaf een uur of acht wordt het kouder en kouder, met pyjama aan naar bed en zelfs een extra deken (tussen de 5 en 10 graden).

Donderdag 12 september

Vanmorgen staat een rit naar de Verdon op het programma, inclusief boodschappen in een supermarché in Castellane.

Nou dat was me een gekronkel, en op de Verdon zou kunnen worden gekano’ed.
Simple Picture Slideshow:
Could not find folder /home/w5522431/domains/vanderhoog.nl/public_html/images/vakantie9-2013-verdon

Vergeet het maar de waterstand was veel te laag. Maar de bergen waar steil en hoog. De foto’s laten slechts een gebrekkige indruk zien, maar wel wat een diepte het werd. Koffie gedronken aan de rand van zo’n diepte en de tip gekregen de Route des Crêtes te doen, een mooi rondje van 23 km.

Dat waren we al van plan, gelukkig gingen we er van de goede kant in want op ¾ werd hert één richting verkeer en voor ons de goede kant. De wegen waren daar zo smal en zonder vangrail aan de zijkant. Ik vond het doodeng, Marjanne gelukkig wat minder.

Vanavond een wijnproeverij en wat lokale producten, een leuke afsluiting. Op dit moment weinig zon op de camping en m’n internet verbinding zou het alleen maar doen in het restaurant en dat moet ik nog uitproberen. Dus veel op de website zetten gaat niet.

170319 – 170227 = 92 km

Vrijdag 13 september

Wat een dag : geen ongeluksdag hoor!

Want we hebben de hele dag geluierd voor en bij de tent, bedacht hoe we de auto gaan inrichten als camper (bed inklapbaar zodat we er ook bij regen en ’s avonds in kunnen zitten, kastjes langs de wand voor allerlei spulletjes, etc.). Zeer creatief en bevredigend, leuk werk voor de toekomst.

Verder hebben we het windscherm opgezet, want gek genoeg is dat wel nodig in de late middaguurtjes. En ’s avonds hebben we in het restaurant gegeten met een stel gezellige Belgen aan tafel, leuke gesprekken gehad.

{vsig}vakantie2013/vakantie9-2013wk2{/vsig}

Vrijdag de 17e mei weg, eerste residoel is Emden en de roeivereniging aldaar. In de namiddag pas een camping gevonden in Knock, dicht bij de kust van de Dollard.

Een camping van het oubillig type, maar goed voor ons was het de eerste keer dat we op deze manier op vakantie gingen : we hadden een tent bij ons (ook onze skiffjes) en we hadden het geregeld dat we ook in de auto konden slapen. Dat wilden we die eerste nacht doen. Maar dan mosten we wel een bescherming hebben tegen de regen en wind. Dus een zeiltje spannen en later nog één.

Geslapen hebben we prima, de herrie van de camping zeker die van een pinksterfeest was verschrikkelijk en verder was het vooral VEEL TE KOUD.

We hebben geroeid bij de Emder Ruder Klub en daar kennis gemaakt met een heel enthousiaste veteraan. Ik denk dat ik zelfs met hem eens ga 2x'en. Ontzettend hartelijk ontvangen door diverse leden en een prachtig botenhuis en ook prachtig roeiwater. Zondag en maandag hebben we leuke tochtjes gemaakt - niet te lang.

Wat rond gefietst in Emden en in Knock en toen was het plan naare Bremen te gaan, want daar wilde Marjanne haar verjaardag vieren - Die Bremer Stadtmusiekanten ....

Het weer werd minder aangenaam, we waren eigenlijk heel wat vergeten en toen ging ook nog eens ons campinggas uit. Op weg naar Bremen : regen, in Bremen een te dure en natte camping, maar uitieindelijk in Tostedt een natuurcamping gevonden en geslapen nu met de tent "aan" de auto vast: slapen in auto en boekje lezen etc in de tent. Beter beschut tegen wind en regen. Beraadslaging: via internet van de camping kregen we door dat het één en al regen zou zijn, dus hebben we de ouders van Nicole in Hamburg gebeld - Georg zou ook op dezelfde dag jarig zijn - en zijn we door hen hartelijk en gastvrij ontvanmgen en hebben daar gegeten en geslapen en zijn de volgende dag (woensdag 22 mei) naar HUIS gegaan.

We gaan onze vakantie verder thuis doorbrengen, met uitjes met werken in de tuin in huis etc.

Tot zover de de Noord Duitsland roeitrip die vooralin het teken stond wat we vergeten waren en de kou in de vroege avond. Positief is dat we heerlijk hebben geslapen in de auto.

17/5 16:00 uur - 22/5 14:00 = 1025 km gereden (363 km van Hamburg/Pinneberg)

Dit zijn de enge foto's die we hebben kunnen maken, batterijen op - reservebatterijen deden het ook niet etc.

vakantie één 001vakantie één 002vakantie één 003

Reisverslag Vakantie september 2013

Zaterdag 31 augustus 2013

Rustig wakker worden en dan op het gemak inpakken.

We hebben toch de hele ochtend “gebuffeld” om alles voor elkaar te krijgen.

Het huis moest ook nog een beetje schoon en ik had de vorige avond eindelijk de goede pluggen voor in de auto: met schroefdraad en boutjes met een oog.  Zaterdagochtend daarmee de auto nog voorbereid op het inrichten.

En toen alles erin, zoals gewoonlijk kom je aan het eind van het inpakken nog allerlei dingen tegen die ook mee moeten en die mikken we dan maar ergens neer. Dat wordt een puinhoop.

Redelijk op tijd weg naar de bruiloft van Christiaan Oudijk en Marieke van der Berg in ’s Gravenmoer.

Tja waar ligt dat nu weer: een klein gehucht inde buurt van Breda en Dongen.

Ze zijn door een speciale ambtenaar van de burgerlijke stand in de tuin van de ouders van Marieke getrouwd en dat was vooral ook met dat mooie weer een feestelijke bedoening. Er was flink uitgepakt en gelukkig niet zo erg traditioneel, Wat de sfeer erg ontspannen en meteen na het trouwen erg gezellig maakte.

We waren net op tijd.

Na een tijdje hebben wij onze biezen gepakt en zijn we aan de vakantie begonnen met het zoeken naar een overnachtingplaats in België.

Op een uur afstand rijden zou dat er zijn. Erg leuk om door dat deel van Brabant en Brabant België te rijden. Na goed aangereden te zijn kwamen  we in Hechtel en hebben maar eerste eens van de Belgische frieten genoten  en werden toen al door de eigenaar gewezen op een goede camperplaats. Zelf hadden we er ook al één gevonden: Hechtel Eksel nabij een Bosmuseum aan de Kijfhoekstraat.

’s Avonds verrekt Marjanne bij een simpele beweging haar rug: pijnstillers en een slechte nacht voor haar.

Prima plek en rustuig (we waren alleen) en er stond nog een toiletgebouw van het Bosmuseum bij.

12:20 weg en 15:00 uur aan de Vaartweg 23 in ’s Gravenmoer, vertrek om ong 17:30 uur en ong 19:30 op de plek:

168584 – 168253= 331 km

Zondag 1 september

’s morgens om 7:45 een wandeling gemaakt door het Pijnven bos van het Bos Museum met een leuke attractieve route langs allerlei speelopdrachten voor de kinderen en mooi gebeeldhouwde dieren uit het bos (wist je dat een hert sprongen van 6 m maakt?).

Toen op weg naar de Elzas, aanvankelijk hebben we wat lokaal gereden en zouden toen via snelwegen naar het Noorden van Frankrijk rijden en daar weer lokaal gaan rijden.

Onderweg toch maar besloten via snelweg richting Straatsburg en dan op weg naar de eerste bloot camping die ik had uitgezocht. Ong 16:00 uur gevonden ondanks de redelijk slechte bewegwijzering van de Fransen.

Prima camping met helaas plekjes die veel te dicht op elkaar staan en er is dus eigenlijk net te weinig privacy – wat je in je blootje toch wel graag wil hebben. Maar zondagavond vertrokken er veel Fransen en bleven er vooral een handje vol grijze Nederlanders over, erg rustig

169000 – 168584= 416 km

Maandag 2 september

Beter weer dan de zondag met ong 19 a 20 graden en nu minstens 24 graden en lekker zonnetje:

Doel is bijkomen en vooral voor Marjanne uitrusten rug herstellen. Vandaag zonder pillen en wat zonnen, extra slapen en zwemmen en lezen.

Het fietsen naar het dorp was zoals we verwachten. Voor ons – gewend aan vlakke wegen - een crime,  in het dorp al stevige helling waar we hijgend boven kwamen en moesten afstappen. Dat wordt niet echt een fietsvakantie.

Verder hadden  we natuurlijk weer het nodige vergeten (knijpers, duck-tape, een blikopener, houten lepels voor het bakken) enfin daar zijn de winkels voor al is dat in het dorp wel even zoeken met de fiets. Uiteindelijk gevonden en we zetten de fiets neer in de schaduw bij een paar andere fietsers (Nederlanders) ik hoop dat we ook nog Fransen zien.

We hebben inmiddels een wijnroute ontdekt zelfs op de fiets, maar of we dat doen?

Dinsdag 3 september

Vandaag besloten een stukje van de wijnroute te fietsen en volgens onze schatting zou 20 km zijn. De werkelijkheid was 36,8 km (we hebben 2:27:54 gefietst en zijn vanaf 11:00 tot 15:30 uur weggeweest). Moe maar voldaan.

De heenweg via een wat zwaardere route – direct uit het dorp flink omhoog en jawel hoor, ik moest weer afstappen – diverse keren.

Ik kan het gvd gewoon niet, omhoog fietsen met die ligfiets. Behoorlijk zwaar deel van de route tot we na 10 km bij een dorpje kwamen waarlangs we een fietspad zagen lopen. Wij op dat veilige fietspad en vanaf dat moment gingen we niet anders dan vlak. Het was een “beschermd” fietspad van Saverne naar Mulheim en volgens Marjanne nog veel verder. Ook de terugweg was lekker ontspannen en rustig fietsen.

Leuk plaatsje waar we hebben koffie gedronken in een patisserie zoals alleen de Fransen  dat kennen, dat was in Mulheim. Een typische ‘franse’ naam nietwaar en zo komen we er vele tegen.

Daarna zwemmen en uitrusten/slapen en boekje lezen.

Onderweg weer wat boodschappen gedaan in een supermarché, een grote AH is er niets bij.

Tot bijna 20:15 uur hebben we bloot kunnen lopen zulk lekker weer was het en nu bijna 21:00 uur bij de tent en met een zonnelampje kan ik dit verslag maken. Morgen eens kijken of ik het op de website krijg.

Woensdag 4 september en

Nou de tekst en foto’s staan op de website en dat kan vandaag allemaal omdat we niet naar Straatsburg zijn gegaan, maar een dag in ledigheid en luiheid hebben doorgebracht op de camping. Maar wat is dat lekker:

Beetje lezen, slapen en af en toe wat zwemmen.

Marjanne heeft zelfs nog kunnen werken op afstand en ik heb dus alles op de website kunnen zetten en dat allemaal vanuit de tent met m’n eerder aangeschafte turbo-wifi antenne. Ik kan het signaal aan het einde van de camping nog opvangen en heb verbinding vanaf de tent.

Verder valt er weinig te melden, we hebben hier overheerlijk weer en kunnen lang in ons blootje blijven lopen en dat is een heerlijke vorm van vrijheid.

Morgen gaan we dan wel naar Straatbrug en vrijdag naar een andere camping.

Donderdag 5 september

“Vroeg” vertrokken naar Straatsburg en op aanraden van campinggenoten hebben we meteen een kaartje gekocht voor een rondvaart rondom het centrum van Straatsburg met uitleg in het Nederlands.

Zo kwamen we ineens wat meer te weten over de stad en hebben we veel gezien vanaf het water. En ook nog even een roeivereniging gezien. Echt de toerist uitgehangen met een volle boot met grijze duiven en maar kwekken, …. Verschrikkelijk eigenlijk.

Daarna een zelf gekozen rondwandeling door het centrum dat vergeven is van oude pandjes en vooral van eettentjes. We liepen er zo rond 13:00 uur rond en dat is het tijdstip[ waarop de  Fransen uitgebreid gaan zitten lunchen/dineren.

Ontzettend veel mensen en maar eten en drinken en flaneren en weet ik al niet wat.

Van de oude pandjes in dat centrum zag je nauwelijks iets. Het was een beetje te warm om allerlei interessante gebouwen binnen te gaan – zo hebben we een belangrijke kathedraal over geslagen.

Na een lange slentering door dat centrum terug naar de auto die we in een buitenwijk gratis konden parkeren en met de fiets hebben we zo de rest gedaan.

Ons volgende doel was te zien hoe Straatsburg nu aan de Rijn ligt en waar de grens loopt.

Nou dat was eigenlijke een verrassing en best wel mooi. Ze hadden een prachtig vrijetijdspark gemaakt aan de rivier met een moderne brug erover naar Duitsland aan de andere oever. Zo zijn we dus al in 5 landen geweest Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Klik hier voor de foto’s van Straatsburg aan/ en  de Rijn.

Terug naar de camping en gauw het verkoelende (chloor)water van het zwembad in en nog even met een Vin d’Alsace genieten van de zon.

169150-169047 = 103 km

Vrijdag 6 september

Vanmorgen rustig wakker worden en inpakken, wat met deze “uitrusting” niet veel tijd kost. Toch pas om 11:15 uur weggereden en wat vergeten waren zoals later bleek bij opening van de koelbox – de vrieselementen liggen er nog.

Aanvankelijk een “groene” route gereden en dat was ook best leuk en mooi, maar we moeten toch een beetje bijtijds aankomen dus snelwegen en tolwegen.

In Autun aangekomen moesten we de N81 op de Route des Grands Crus – dat belooft wat.

Die route slingerde zich door een wijnranken landschap, fantastisch mooi en wat veel. Overal borden met lokale Grands Crus en wijnen van Chateaux’s geweldig.

De route naar de camping was inderdaad een ervaring apart, lang stuk 1 auto breed en maar stijgen. Dus ergens hoog in de heuvels la de camping.

Om 18:30 uur ong daar aangekomen. Marjanne heel pijnlijk lopend en we hebben snel een plekje gevonden en onze snelle tent opgezet …….

En toen ….

Regen, regen en veel regen, de volgende ochtend hing de wolk zelfs op de heuvel dus regen en regen.

Daarover morgen.

169581- 169150    = 431 km

{vsig}vakantie2013/vakantie9-2013{/vsig}

{vsig_c}vakantie-9-2013a 001.JPG|{/vsig_c}
{vsig_c}vakantie-9-2013a 002.JPG|{/vsig_c}
{vsig_c}vakantie-9-2013a 003.JPG|{/vsig_c}
{vsig_c}vakantie-9-2013a 004.JPG|{/vsig_c}
{vsig_c}0|vakantie-9-2013a 005.JPG||zo ziet de "camper/slaapwagen" eruit{/vsig_c}