reisverhalen2012

Vrijdag naar Scheveningen getrokken, ongveer 12:00 uur weg met de zwerfwagen. Zodat we op tijd in Scheveningen kunnen zijn. Op naar de Dr Lelykade waarvan we hadden gelezen dat campers daar werden gedoogd. Ongeveer 16:30 doel bereikt en even een camperaar aangesproken en het erop gewaagd. Maar wat een slecht weer, echt niet leuk.

Naar het feestje van Janneke gegaan en leuk met diverse mensen gesproken. Het vond plaats in Het Muzee, een klein museum in een oude basisschool met zeebiologisch en visserijmeseum. Een aanrader om eens een (kort) bezoekje te brengen.

's Nachts erg veel geluid om ons heen, harde regenbuien en op een gegeven moment start één van de nog vele resterende vissersboten zijn motor, enz enz. De volgende ochtend bleek het hele parkeerterrein vol te staan en bijna alle vissersboten afgevaren. Niet zo best geslapen !!!

Zaterdagochtend uiteraard een strandwandeling (zie de foto's) gemaakt, waarbij we gezocht hebben naar de Kyte en surfschool van Christiaan Grootenhuis. Wel het Staats gevonden waarvandaan ze vertrekken, maar geen Kytesurfers van zijn school, wel een eenzame (zie foto's).

Toen naar Hulshorst vlakbij Nunspeet - noorden van de Veluwe - prachtig gebied en een eveneens prachtig huis van Henk en Monique. En het werd erg mooi weer, even in de grote tuin geholpen en lekker slapen in de rust van dat landschap - wat was dat een tegenstelling met Scheveningen. Zondagochtend een heerlij stuk gefietst over de Veluwe van Hulshorst naar Vierhouten en uiteraard een andere weg terug. Mooi stuk Veluwe, zeker nog eens bezoeken.

Totaal 522 km gereden met een verbruik van 1 op 9 (57 liter diesel à 1,47 = 83,79 euro),

Huis naar Scheveningen: 241 km, Scheveningen Hulshorst : 142 km en weer naar huis: 114 km. Weg om 12:41 uur en terug om 17:00 uur.

Straks komt hier een googlekaartje van de route.

Reis naar de Noordkaap door Hans en Marjanne 2012

 

Tot slot nog wat feitjes over de reis om een rijtje:

Vakantie 2012 Noordkaap

km-stand

Dag

afstand

subtot

Gemiddeld

/dag

dag

datum

162305

van

tot

reistijd, incl alles

1

vr

15-jun

162443

138

138

Lehe

18:40

22:20

3:40

2

za

16-jun

162746

303

441

Pineberg

221

9:50

17:30

7:40

3

zo

17-jun

162960

214

655

Kramnitse

218

13:05

18:00

4:55

4

ma

18-jun

163218

258

913

Lomma

228

11:00

16:20

5:20

5

di

19-jun

163540

322

1235

247

11:25

18:20

6:55

6

woe

20-jun

163868

328

1563

Stockholm

261

10:45

17:00

6:15

7

do

21-jun

Stockholm

0

8

vr

22-jun

164156

288

1851

231

8:25

15:20

6:55

9

za

23-jun

164445

289

2140

Sannera

238

10:00

17:30

7:30

10

zo

24-jun

164761

316

2456

Fjästa

246

10:00

16:30

6:30

11

ma

25-jun

165035

274

2730

Glommersträsk

248

12:45

16:35

3:50

12

di

26-jun

165376

341

3071

Haparanda

256

11:00

18:20

7:20

13

woe

27-jun

165708

332

3403

potkura

262

9:30

17:10

7:40

14

do

28-jun

166031

323

3726

Smalfjord

266

13:45

17:30

3:45

15

vr

29-jun

166156

125

3851

257

9:45

15:00

5:15

16

za

30-jun

166251

95

3946

Garadak

247

11:25

16:30

5:05

17

zo

1-jul

166424

173

4119

Noordkaap

242

10:58

16:15

5:17

18

ma

2-jul

166701

277

4396

Alta

244

9:20

18:00

8:40

19

di

3-jul

166765

64

4460

Storsandnes

235

14:00

18:00

4:00

20

woe

4-jul

166968

203

4663

Birtavarre

233

11:10

17:45

6:35

21

do

5-jul

167260

292

4955

Gryllefjord

236

12:00

18:15

6:15

22

vr

6-jul

167405

145

5100

Sandset

232

11:00

17:15

6:15

23

za

7-jul

167553

148

5248

Lofoten

228

12:05

17:45

5:40

24

zo

8-jul

167684

131

5379

Ballsted

224

9:35

17:30

7:55

25

ma

9-jul

167802

118

5497

langs de 17

220

13:15

19:43

6:28

26

di

10-jul

168000

198

5695

Sila

219

10:40

19:45

9:05

27

woe

11-jul

168257

257

5952

Mayavatn Camping

220

11:30

18:15

6:45

28

do

12-jul

168609

352

6304

Oysund Camping na Trondheim

225

11:00

18:15

7:15

29

vr

13-jul

168885

276

6580

Alesund

227

13:30

20:30

7:00

30

za

14-jul

168885

0

6580

Alesund

219

31

zo

15-jul

168885

0

6580

Alesund

212

32

ma

16-jul

169055

170

6750

Hjelle

211

9:45

17:30

7:45

33

di

17-jul

169313

258

7008

Torvund/E39

212

13:00

19:50

6:50

34

woe

18-jul

169447

134

7142

Bergen

210

9:30

14:15

4:45

35

do

19-jul

169622

175

7317

Lofthus Camping

209

9:25

16:00

6:35

36

vr

20-jul

169729

107

7424

Nyastolen/E134

206

10:15

16:25

6:10

37

za

21-jul

169838

109

7533

afslag Stavness oid langs 9

204

10:00

13:15

3:15

38

zo

22-jul

169979

141

7674

langs de 468 vlak voor Tonstad

202

11:00

17:00

6:00

39

ma

23-jul

170144

165

7839

Lindesness Fyr

201

10:15

16:00

5:45

40

di

24-jul

170458

314

8153

Kysingstrand

204

10:45

21:00

10:15

41

woe

25-jul

170458

0

8153

Kysingstrand

199

42

do

26-jul

170458

0

8153

Kysingstrand

194

43

vr

27-jul

170595

137

8290

Hejlsminde

193

11:00

14:00

3:00

44

za

28-jul

171193

598

8888

thuis

202

9:00

17:00

8:00

6:15

 

866 liter diesel getankt en daarop 8719 km gereden, dat is gemiddeld verbruik van 1 op 10 en dat is volgens mij niet slecht voor zo’n oud dieseltje.

Per dag hebben we gemiddeld 6 uur en 15 min gereisd inclusief rusten, beetje rondkijken en boodschappen etc. Over het geheel genomen hebben we daarbij 202 km gereden.

De Noordkaap hebben we bereikt na 4119 km en na 4769 km waren we weer terug. De Noordkaap hebben we in 17 dagen bereikt en hebben daarna in 27 dagen naar huis gereden.

Ons doel was langer over de terugtocht te doen om meer van de Noorse kust te zien en dat is duidelijk. Dat we de Noordkaap pas na 17 dagen en 4119 km hebben bereikt, komt omdat we boven Finland een omzwerving hebben gemaakt die we erg mooi en fijn vonden.

Verder was ons doel een aantal roeiverenigingen in Noorwegen te bezoeken en daarvan hebben we er maar één bezocht, die in Ålesund.

We hebben 11 keer van een veerboot gebruik gemaakt en 2 keer tol betaald voor een brug. We zijn 7 keer op een camping geweest en de rest hebben we uiteraard  “wild” gekampeerd.

….. en we zouden het zo weer willen doen.

Reis naar de Noordkaap door Hans en Marjanne 2012

Week 5 13 juli t/m 20 juli

 

 

Vrijdag 13 juli

Flink geslapen en laat op, we komen langzaam op gang. Weer is bewolkt maar windstil, mooi water. Zelfs Marjanne heeft niet gezwommen/gepoedeld, het water leek erg op de Noordzee, een beetje vies, troebel en modderige bodem.

Grote stad dichtbij dus waarschijnlijk niet zo fris. Dat is na al dat heldere water een afknapper.

Marjanne kreeg wat toeristische informatie van passerende Nederlanders met camper: de Trollstigveien is goed te doen, dus daar gaan we op af. En zij hadden dezelfde ervaring wat betreft de E6 : vermijden als het kan.

Met behulp van de medewerker bij de receptie van Oysand Camping heb ik contact kunnen krijgen met de Aalesund Roklub. Dus afgesproken om daar de volgende ochtend om 8:30 uur te roeien – dan waren er de meeste mensen.

Wij konden uiteindelijk 13:30 uur vertrekken richting Molde via de vrijwel enige weg, de E39.

In aanvang “randstad”-rijden met veel tunnels en druk verkeer. Voorbij Orkanger de brug over splitsing E39 en 65 (naar Andelsness en Bergen) en toen hebben we op een hoogvlakte van ong 500 m bij Søvasslia. Prachtige weg, mooi dal en blijkbaar goed te skiën en wandelen, erg veel hutjes her en der.

Langs de Vinje Fjord gereden, dat was erg mooi – bergen en steile wanden direct uit het water omhoog en aan de andere oever langzaam glooiend met leuke plaatsjes. Dat allemaal tot Halsa (eerste veer) , aan komen rijden en vrij snel het veer op. Blijven zitten was het was een kort veer van ong 15 min. Geen tijd om de Gatekjøkken (straatkeuken!) te bezoeken. Na het veer werd het weer steeds slechter, gingen we een paar meter omhoog : regen en nattigheid, dalen en het werd weer droog.

De vraag was hoe het met het veer in Molde zou zijn. Misschien moesten we wachten en konden nog wat van de stad zien. Toen we kwamen aanrijden konden we direct erop. Dat veer (naar Vestness) voer met 2 boten snel op en neer. Aangekomen was er wel een gatekjøkken (patat met ijs) en doorrijden naar Ålesund, door het waarschijnlijk prachtige Landedalen maar door de bijna op de weg hangende wolken konden we er niets van zien.

Voor Ålesund gezocht naar een plekje oa op een industriegebied en dan maar doorrijden naar Ålesund voor een camping. Gelukkig vonden we op een infobord de plek van de roeiloods en konden we vlakbij een vrije overnachtingsplek vinden (bij een kerk en een begraafplaats: erg stil!).

KM: 168885 (dagafstand: 276 km).

 

 

Zaterdag 14 juli

8:30 uur bij de Ålesund Roklub en dus om 7:15 uur op – dat zijn we niet meer gewend.

Allervriendelijkst ontvangen door Albert en Bjorn Hjelle, later kwam nog Karsten alngs met wie ik gebeld had. Albert en Bjorn boden ons aan om in alle boten te mogen roeien. We hebben gekozen voor een dubbeltwee (Filippi), een heerlijk stuk in de fjord geroeid van 5 km heen en 5 terug, morgen gaan we nog een keer en dan de stad in.

Uitgebreide verhalen aangehoord en verteld over de Fisa Masters, de roeitochten die zij hadden gemaakt van Bodo naar Alesund over zee, en de tochten die je allemaal kon maken vanuit Alesund.

Het is een aanrader voor de toercommissie van De Maas of de KNRB.

 

In de middag naar de stad gefietst waar we het Jugendstilmuseum hebben bekeken en de prachtige gevels. Ook heerlijke chocoladetaart gegeten in het museum.

 

Het idee van vlak rijden met de fiets is bij onze roeiende Noorse vrienden iets anders dan wat wij eronder verstaan. Niet goed voor het moreel om hijgend en puffend boven te komen of erger nog halverwege te moeten afstappen en wandelen met de fiets aan de hand. We zijn er gekomen en de terugweg was al wat makkelijker dan de heenweg.

 

Het was druk omdat er een soort bootjesfestival was met kraampjes op straat en muziek. De halve binnenstad was afgezet. Wel gezellig.

 

Weer terug bij de zwerfkar gegeten en slapen want we waren moe van alle inspanning.

 

KM: 168885 (dagafstand 0) maar… 15 km roeien en 10 km fietsen.

 

 

 

Zondag 15 juli 2012.

 

 

 

Vanmorgen weer vroeg uit de veren voor een roeitocht richting stad in de coaster, een dubbel 2, korter en breder dan de Filippi en zelflozend, op aanraden van Björn en Albert.

 

Om 9.30 uur lag de boot te water en voeren we weg. Moeilijk stuurbaar maar waarschijnlijk is het vinnetje losgeraakt bij de te waterlating zoals we bij terugkomst ontdekten.

 

Langs de rand van het eiland gevaren dicht tegen de kust aan om een idee van richting te hebben. Heel apart om op dit wiebelende water te varen.

 

Langs de haven en uiteindelijk onder een grote brug door richting open zee. Hierna de oude haven ingedraaid en via een kanaal door het eiland heen gevaren.

 

Toen weer terug naar de roklub Ålesund.

 

Vermoeid en opgelucht dat we het toch maar gedaan hadden aan de koffie met boterhammen.

 

Om 15.00 uur naar het Sunnmøre museum. Bootjes in alle soorten en maten bekeken uit verschillende tijden. Verder de manier van leven van de mensen in deze omgeving in het verleden gezien . Leuk waren de huizen uit de verschillende tijden ook van voor de grote brand in 1904 waarbij bijna heel Ålesund in de as werd gelegd.

 

Toen belde Henk (hadden gisteren ook al contact gehad en zullen elkaar vandaag ontmoeten) en afgesproken om elkaar om 17.45 uur te zien in de stad bij de toeristeninfo. Daarna met elkaar gegeten en gezellige verhalen over de vakantie uitgewisseld. Heerlijk ook een dagje niet zelf koken.

 

Terug bij de zwerfkar nog even lezen, verslag bijwerken en slapen.

 

Morgen vertrekken we om de Trollstiegveien te gaan rijden.

 

KM: 168885 (dagafstand 0) maar… 20 km roeien en 14 km fietsen. (naar museum en de stad)

 

Maandag 16 juli

 

’s morgens om 9:30 uur vertrokken met weemoed bij de roeivereniging. Nog wel even gebeld over de pech met het vinnetje in de Ulla. In de stad heb ik nog bij Expert weer de dongel opgeladen en toen op weg.

 

Naar het veer van Lingås naar Eidsdalen via de E136 en de 650.

 

Bij Eidsdalen naar Geiranger via de Trollstiegveien (de 63) heel toeristisch maar wel mooi. Geiranger ligt in een dal bij het fjord met dezelfde naam en is bereikbaar via de weg met zeer veel haarspeldbochten, steile bergen aan beide zijden. Van het noorden uit zoals wij kwamen was de omgeving redelijk groen. Prachtig uitzicht boven op de berg. Helaas lagen er 2 cruiseschepen in het fjord wat het idyllische plaatje verstoorde. Gevolg hiervan was ook dat al die mensen in bussen de bergen in werden gebracht om van de mooi uitzichten te genieten.

 

Smalle wegen, haarspeldbochten, auto’s en campers het geeft soms wat opstopping op de weg met 10% helling.

 

Naar boven richting het zuiden vond ik het nog mooier. Je komt dan in een gebied zonder begroeiing, kale rotsen en lag nog heel veel sneeuw. Bij een meer aangekomen met sneeuw en ijs er nog in, gewoonweg prachtig.

 

Het uitzichtpunt Dalsnibba hebben we gelaten voor wat het was. Nog meer smalle weg en nog meer touringcars. We zijn moe en het wordt al laat in de middag en we willen nog een plekje voor de overnachting vinden. De 63 gaat na 7 zeer mooie en grillige kilometers over op de 15.

 

14 prachtige kilometers verder op de splitsing van de 15 en de 258 thee gedronken en een plan gemaakt. Verder en kijken voor info om eventueel een gletsjerwandeling te maken en een slaapplek.

 

Voor de tunnel bij Hjelle rechts af naar het plaatsje zelf, bestaande uit enkele huizen een hotel en de nodige te huren hytter.

 

Net weer buiten de bebouwde kom een parkeerplek bij het plaatselijke “strandje” aan het meer de auto gestopt voor vandaag.

 

Na een glaasje heb ik (Marjanne) nog een stukje gewandeld. Het is stil op het geluid van borrelend en bruisend water na dat overal van de bergen dondert.

 

Bij het einde van het weggetje om de berg en de in- of uitgang van de tunnel weer omgedraaid want er moet nog worden gekookt.

 

KM: 169055 (dagafstand 170 km)

 

Dinsdag 17 juli

Slecht weer, dat was het de hele dag – toch ’s morgens een eindje gefietst naar een waterval. Bleek helaas maar op 10 min fietsen te liggen. Na wat poedelen (de vorige dag hadden we een dame zien zwemmen vanaf “ons” strandje, dus wij ook) ijskoud en koffie op weg in de stromende regen. Ons doel was naar Førde (E39) te gaan. Na boodschappen en wat eten in Stryn (toch maar besloten niet te gaan gletsjerlopen, dus richting het westen) kwam er een Noorse meneer vertellen dat we niet die weg moesten nemen want de rotsen waren naar beneden gekomen en de weg was afgesloten. Dat was heel erg fijn van hem te horen, zodat we konden omrijden naar Nordfjordeit en met een veerboot over. Toen hebben we nog maar een extra omzwerving genomen via Stårheim en vervolgens naar Svelgen en die was eigenlijk prachtig, al bleef het weer constant buiig. En in die buien dachten we rustig langs een fjord dan wel de zee te rijden, maar het was erg smal, kronkelig, slecht wegdek en slecht zicht en niet snel opschieten. We reden daar wel door de uitlopers van het gletsjergebied. Doel was nu het veer Lavik - Ytre Oppdal van de E39 om zo naar Stavanger te gaan. Voordat we het veer bereikten, zijn we maar langs de weg (rumoerigheid viel erg mee) gaan staan voor onze overnachting.

Later hoorden we dat door de regen en de late sneeuw, de beekjes overvol waren en waarschijnlijk de gletsjertochten ook niet zo veilig zouden zijn.

Donderbui

Heel mooie weg door omleiding want weg 60 gestengt door berg naar beneden

Regen regen regen.

KM: 169313 (dagafstand: 258 km)

 

Woensdag 18 juli

 

9:30 uur vertrokken en 14:15 uur op camperplaats onder een brug (waar hadden we dat ook alweer eerder?) in Bergen.

 

E39 gevolgd vanaf onze plek aan de E39 ongeveer 10 km voor Lavik waar we met de pont over gingen naar Isane. Dat liet weer gesmeerd. De weg was goed te berijden, heel veel tunnels en veel hoogteverschillen. We begrijpen dat dit een oranje weg op de kaart is omdat het wegdek af en toe wat minder is maar daar wordt aan gewerkt. Veel bochten door het hoogteverschil maar na de Geiranger haarspeldbochten kun je alles rijden. Mooie doorkijkjes, verrassende vergezichten zeker als je uit de tunnel komt.

 

Bij de splitsing E39 3n 57 hebben we koffie gedronken aan het water bij de slagterie (slagerij) van vissen.

 

De wegaanduiding is geweldig goed in Noorwegen en zo kwamen we ook makkelijk via de bruggen bij Knarvik in Bergen op de goede plek aan. Nog even geluncht voor Bergen bij een oude veerovergang.

 

Nadat we de camper hadden geïnstalleerd zijn we Bergen gaan bekijken per fiets. Eerst de grote brug over en dan is het altijd de vraag waar de oprit begint of waar je er tussen kan piepen. Dat lukte en aan het einde van de brug stond zowaar een fietsaanduiding naar het centrum. Dat gevolgd, al ging dat niet makkelijk ivm de steilte van het wegdek, en zo in de oude haven uitgekomen. Heel leuk om die oude houten huizen te zien en zo een beetje rondgedwaald. Ook naar het oude kasteel waar koning Haakon heeft geresideerd. (Haakonhallen, 13e eeuw) Jammer dat de gebouwen niet van binnen te bezichtigen waren.

 

Toen naar HET uitzichtpunt van Bergen met de Floyenbanen, een soort treintje dat de zeer steile helling werd opgetrokken. Naar beneden moesten we van onszelf lopen want de beweging is er al een tijdje bij ingeschoten. Een heerlijke wandeling alleen maar berg af, maar ook dat voel je in je lijf. Bij de één in de kuiten bij de ander in de billen en knieën.

 

Toen was het al weer 18.00 uur en zijn we weer terug gefietst. Zoals altijd in het buitenland is Hans dan de grote attractie met zijn ligfiets. Gelach, gewijs, glimlachen, oh’s en ah’s en zelf ziet hij daar niets van.

 

De camperplaats is nu overvol en we verbazen ons over het feit dat vol niet vol is maar dat de campers in allerlei hoekjes en gaatjes geplaatst worden.

 

Een Franse Zeeuw kwam om een praatje omdat hij ons al een aantal keren had gezien op onze en dus ook zijn tocht. Na een kletspraatje over die oude zwefkar van ons werden we uitgenodigd zijn bijna nieuwe Bürstner te bewonderen. Was even leuk zo’n contact. Hij vertelde ook dat hij de overtocht naar Hirshals al via internet had geboekt en dat, dat zoveel scheelt.

 

Dat gaf ons de duw om ook dat te doen en bij deze hebben we op 25 juli een overtocht om 6.45 uur voor maar 150 euro’s. Dat wordt de wekker zetten en heel dichtbij parkeren.

 

Nog even een zalmpje gebakken (volksvoedsel nr 1 in Noorwegen) koffie en dan weer de oogjes toe.

 

Morgen op stap naar de Hardangervida. Willen wat meer in de natuur zijn en houden de steden zoveel mogelijk voor gezien.

 

KM: 169447 (dagafstand: 134 km)

 

Donderdag 19 juli

 

Om 9:25 uur op weg, zo snel mogelijk van de camping weg en uit Bergen. Stad is niets iets voor ons. Zeker deze vakantie niet.

 

Na Bergen de E16 en de 7, via Granvin een lange tunnel in en de 13 volgen zodat we wellicht konden lopen of in ieder geval zien hoe die Hardangervida was.

 

De weg ernaar toe was prima, bovendein scheen de zon en het was heerlijk weer. De weg langs de fjord echter was weer soms erg smal (één keer achteruit moeten rijden voor een tegemoet komende vrachtwagen), erg kronkelig, goed wegdek maar we kwamen dus niet snel vooruit. De weg was uitgehakt inde rotsen dus vlak naast de weg liep de helling steil naar beneden – soms doodeng en diep ademhalen.

 

Uiteindelijk kwamen we te rijden langs een prachtige fjord langs de Hardangervida de Sørfjorden, toen zijn we maar eens gaan informeren hoe te wandelen. Het bleek dat je alleen erg lang kon lopen en erg steil omhoog voordat je bij de hoogvlakte aankwam. Bovendien moest je daarvoor een ervaren loper zijn met juiste uitrusting (oa kompas). Dat was dus even een teleurstelling.

 

We hebben het roer maar eens omgegooid. Het roeien en bezoeken van Stavanger laten we voor wat het is en gaan met een zijstap/omzwerving een klein stukje over de Hardangervida rijden en dan door een lang dal (van de rivier de Otra) naar kristiansand. Daar moeten we de boot hebben van woensdag 6:45 uur.

 

Besloten om snel een camping te zoeken en uit te rusten en te genieten van het zonnetje voordat we weer te lang in de auto bleven zoeken naar een plekje.

 

Een pracht van een camping gevonden Lofthus Camping aan de Sørfjorden aan een lang en zeer smal weggetje omhoog tussen de kersenboomgaarden door. Nu staan we tussen de kersenbomen (ouderwets, dus hoog) en worden overal om ons heen kersen aangeboden. Helaas zijn ze nog niet helemaal rijp.

 

Na het eten zijn we even afgedaald naar het water en jawel, ook daar zouden we kunnen poedelen. Al moeten we een hele steile klim naar beneden en weer naar boven doen.

 

Dit was onze 5e week, morgen beginnen we aan de laatste langere week van vrijdag 20/7 t/m zondag 29/7.

 

KM 169622 (dagafstand 175 km)




Reis naar de Noordkaap door Hans en Marjanne 2012

Week 6   20 juli t/m 29 juli

 

Vrijdag 20 juli

10:25 uur vertrek van mooie camping in Lofthus. Langs de 13 langs de Sørfjorden met mooi zonnetje, de weg was net als gisteren soms smal, kronkelig maar redelijk wegdek. Geen weg om snel te rijden. De fjord was mooi.

Bij Odda aangekomen hield de fjord op en werd het een snelstromend watertje, met allerlei meertjes (koffie gedronken) en stroomversnellingen en watervallen (zie foto’s).

We wilden toch een stukje van de Hardangervida meekrijgen en zijn daarom na Hara de in de winter afgesloten weg 520 naar Sauda opgegaan. Dat werd een enorme klimpartij en smalle weg met gelukkig weinig tegenliggers. En het was steil naast ons !!!!!!!!! soms doodeng en dus niet naar beneden kijken. Op een zeker moment zijn we bij een (ijs)meertje gestopt – toen zaten we al tussen de toppen en wilden daar gaan wandelen. Onderweg naar boven waren we al 2 fietsers tegen gekomen, dapper hoor.

Bij het koffie drinken komt één van die fietsers aan en vraagt nb in het nederlands of wij al ijs hadden gezien. Nou ja!!

Leuk stel, gezellig mee gepraat en zij weer verder op de fiets en wij wandelend, we zaten daar overigens op 860 m hoogte.

Het klimmen daar was toch wel een beetje eng, dus hebben we gewoon wat gezworven en gekeken naar die toppen. Terug ben ik gaan afdalen (Marjanne is gaan stijgen) en dat was ons avontuur van de Hardangervida – dachten we.

Om een leuke slaapplaats te vinden zijn we op de E134 vlakbij een tunnel op een oude weg gereden rondom die tunnel. Een fantastisch plekje – kijk naar de foto’s, geen boom groeide er, rondom sneeuw, alleen maar rotsen. Prachtig gebied. Later bleek dat dit duidelijk een skigebied was. Aanvankelijk ndachten we dat niemand hier langs zou komen, nou dat was fout, niet veel maar regelmatig waren er toeristen die dit een leuk weggetje vonden ook duidelijk op zoek naar een slaapplaats.

We hebben er wat rond gelopen en zijn lekker gaan slapen – diep onder de dekens. Want buiten was het ’s morgens vroeg 4 graden en binnen net geen 10 graden. En toen kwam het zonnetje over de bergen en kregen we het in de zwerfkar wat warmer – maar dat is morgen.

KM : 169729 (dagafstand: 107 km)

 

Zaterdag 21 juli

Niet eerder opgestaan dan dat die zon ons had verwarmd. Ik heb nog snel even een rotsje beklommen en toen op pad (10:00 uur).

Vanaf het begin was duidelijk dat we door een skigebied reden. Erg veel hutjes, je kon geen zijweggetje inrijden of er standen wel hutten/huizen sommige zo mooi en verder was het een prachtig gebied met weinig boom groei allemaal lage struiken en veel mos, rotsen en water. Een duidelijke hoogvlakte tussen twee bergruggen in waar veel sneeuw lag.

Dat was nog steeds de E134, bij de afslag naar de 9 – een weg rechtstreeks naar Kristiansand zou het wel anders worden.

Overigens hebben we besloten het roeien in Stavanger niet te doen, dus zijn we een heel andere richting op gegaan.

Nadat we de afslag genomen hadden werd het landschap wel anders maar het was er hier en daar nog toeristischer, zelfs een heus klein wintersportdorp en de dalen vol met luxe huisjes – prachtig gewoon. Die Noren moeten wel rijk zijn op dat te kunnen betalen!

We hebben alle tijd om in Kristansand te komen dus hoeven we niet zoveel km ‘ers te rijden en zijn we al heel vroeg naar een plek gaan kijken. Zomaar een weggetje ingeslagen in de hoop een plek te kunnen vinden.

Nu even rust.

 

KM: 169838 (dagafstand: 109 km)

 

Zondag 22 juli

 

11.00 uur vertrek van onze slaapplek nadat Hans heeft gedoucht en ik in een snelle beek heb gepoedeld. Heerlijk dat koude water en in de vrije natuur, maar vooral het tintelende gevoel erna.

 

We vervolgen de 9 en drinken koffie bij een prachtig rivierdal. Even van de weg af gereden en rondgekeken bij een brug met een “bom” en een bordje privé en betreden op eigen risico. Het weer is bewolkt maar droog en af en toe een waterig zonnetje.

 

We besluiten nog een ommetje te maken omdat we niet meerdere dagen in de stad Kristiansand willen verblijven. Mede omdat we hebben nagemeten dat onze zwerfkar niet hoger is dan 2.90 m en dus geen foutje hebben gemaakt bij de reservering. We hopen er wel in Kristiansand te kunnen roeien maar met dit weer is een hele dag in een bootje niet je van het. We verlaten de 9 bij Nomenland richting het westen. Stijgen direct en komen weer in een skigebied met heel veel hytter. Veeroosters zorgen ervoor dat de schapen gewoon kunnen rondscharrelen en wij dus moeten opletten. Wel een mooie natuur, beetje kaal, hier en daar een boom en veel meertjes, een hoogvlakte. Ondanks dat dit een gele weg is op de kaart is het er druk. Veel uitwijken en opletten. Het weer verslechtert en het begint te regenen en dat houdt voorlopig niet meer op.

 

Bij een stuwmeer in de stromende regen geluncht.

 

Het is hier ook koud en winderig.

 

Doorgereden richting zuid. Uiteindelijk een plekje ter overnachting gevonden vlak voor Tonstad. We staan op een stukje oude weg en dus vlak naast de gewone weg, slechts gescheiden door een paar boompjes. Wel goed geslapen. Hans had de hele dag hoofdpijn.

 

KM : 169.979 (dagafstand: 141 km)

 

 

 

Maandag 23 juli

 

’s Morgens vertrokken en al na 4 km waren we in Tonstad. Hier getankt en bij de bakker koffiegedronken. Vorig jaar waren we hier ook en de bakkerij is inmiddels vergroot en verplaatst. Lekkere koffie met Löffs een soort luchtig pannenkoekje. Volgens de jonge dames aan de balie echt Noors.

 

Verder via de 42 naar de 43 (Lyngdalen) en bij Haegebostad bij een geweldig mooie voorziening water ingenomen en wc geleegd. Weg was mooi, maar het wegdek niet zo goed. Ook hier wordt aan de weg gewerkt dus dat zal op den duur wel verbeteren.

 

Na Lyndal richting Farsund (de zuidkust) om hier te overnachten. Helaas alles en dan ook ieder plekje is bewoond of bebouwd. Alles is ook rots en berg en het hoogteverschil over 1 km is gigantisch. Hans heeft toen een mooie weg uitgestippeld naar Lindesnes Fyr naar de vuurtoren. Van vorig jaar wisten we nog dat je hier goed met een camper kan overnachten en we waren dan ook niet de enige. Zeker 25 “wildkampeerders” hadden deze plek gevonden in de mist, motregen en zo nu en dan echte regen. Geen fijn weer alhoewel de temperatuur aardig naar de 18˚C gaat. Toch heb ik liever kou en een zonnetje dan dit treurige weertype.

 

Deze avond hebben we de spelletjes eindelijk ontdekt en ons daarmee vermaakt.

 

KM : 170.144 (dagafstand: 165 km)

 

 

 

Dinsdag 24 juli.

 

Thijs is jarig vandaag dus een sms-je gestuurd. Pas om 11.00 uur uit de veren, gewassen en aan de koffie. Lekker gedoucht in eigen zwerfkar en een beetje aangetut.

We gaan naar Kristiansand om vanavond in te checken voor de boot naar Hirshals de volgende morgen om 6.45 uur.

Het weer is weer slecht. Mistig, regen en onaangenaam. We rijden naar Kristiansand en zijn er al om 14.00 uur. Hans heeft gereden, ik voel me niet lekker, misselijk en later hoofdpijn.

We besluiten naar het kantoor van Fjordline te gaan  om te vragen hoe het inchecken voor morgenvroeg gaat en of we misschien wel met een eerdere boot mee kunnen. Het meisje in het kantoor heeft alles nagekeken en zei dat we op de wachtlijst konden zonder extra kosten en als er dan een plekje over zou zijn konden we met de boot van 16.00 uur mee. Wij naar het incheckterrein gereden en ons gemeld voor de wachtlijst. Na een zeer lange tijd met veel gezoek in de computer werd onze creditcard gevraagd. Maar er zijn toch geen kosten aan verbonden was ons verteld? Verkeerde info volgens de jongeman en of we maar 86 euro wilde betalen. Dat wilden we niet en zouden dus een nachtje wachten.

We moesten tegen het verkeer in maar terug rijden en na vieren terugkomen. Tegen het verkeer in was wel heel moeilijk en gevaarlijk want er kwamen zeer veel auto’s ook voor ander ferries. Bij de kassa dus maar gewacht.

Het zat me niet lekker en om 15.40 uur ging ik nog eens vragen hoe het nu zat aan een andere medewerkster. Geen kosten, maar nu waren we te laat!!!. Not amused……L

We waren al van plan een klacht in te gaan dienen en hadden de fietsen al van de auto toen de eerste jongeman aan kwam rennen en vertellen dat hij een fout had gemaakt en dat we als we snel waren misschien toch nog meekonden. Het was inmiddels 10 voor 4.

Ik gegevens opgegeven, Hans de fietsen er weer op gedaan en toen moesten we een dame op een fiets volgen. Tussen auto’s die de pont verlieten door, over een vrachtwagenterrein  (waar auto’s plaats moesten maken anders konden we er niet door) naar de pont die “al op stoom lag”. Het was ondertussen 2 over 4 en het veer wachtte dus op ons. In het laatste gaatje (er kon geen fiets meer bij) werden we gecoacht en terwijl we de handrem aantrokken, onze spullen verzamelden en het gas afsloten voer het veer al weg. Dat was een heel heftig half uurtje maar we waren wel weg.

Halverwege de vaart werd de lucht lichter en kwam er zelfs blauwe lucht. Zo kwamen we 2 uur en een kwartier later met stralend weer aan in Denemarken.

Wij moesten als eerste van de pont in z’n achteruit, draaien en wegwezen.

Naar Århus waar we naar een voor Hans bekend naturistenterrein wilden was nog ongeveer 250 km. Gaan we dat nog rijden of zoeken we een slaapplek?

Besloten om te rijden. Dat gaat hier heel wat makkelijker dan in Noorwegen. Geen gekronkel met enorme hoogteverschillen en hooguit 50km/uur, maar gewoon snelweg en 110km/uur.

Zo arriveerden we in Århus om 21.15 uur. Op een noodplek gezet door zeer welwillende medekampeerders want de beheerder was er even niet. Een zalmpje gebakken en wat sla en nu kunnen we uitrusten. Voor het slapengaan nog een rondje over de camping gelopen en ons zwemwater in ogenschouw genomen.

KM: 170.458 (dagafstand 314 km en de overtocht vanuit Kristiansand naar Hirshals)

 

Woensdag 25 juli 2012.

 

Om 8.30 uur wakker en eerst zwemmen in de zee. Heerlijk het water is helemaal niet zo koud +/- 17˚C en de zon schijnt. Werd daar zelfs wakker van.

Na het ontbijt netjes ingecheckt en naar een andere plaats verhuist.

Na de koffie nog eens zwemmen want het is wel warm (we zijn ook niks meer gewend, ha)

Nu fietsen en op zoek naar een winkel. Langs de kust naar Saksild aan zee. Het lijkt hier Scheveningen wel. Boodschappen gedaan, bij de roeivereniging gekeken, maar niemand aanwezig, en een rondje gaan fietsen via Nølev naar Assedrup, stukje 451 en dan via Ajstrup, Malling en Norsminde weer naar de camping. Voor het “vlakke” Denemarken was het zo nu en dan aardig klimmen. Toen eerst weer in de zee nog even lunchen (15.30 uur) en ja dan val je in slaap.

Het was een heerlijke dag met prachtig weer en dat was wat we wel nodig hadden. We blijven tot vrijdag en bezoeken dan Marijn die vlakbij op vakantie is.

Zaterdag weer naar huis waar we waarschijnlijk zondag weer zullen aankomen.

KM: 170.458

 

Donderdag 26 juli 2012.

Nog zo’n heerlijke dag zon en zwemmen en luieren. Al zijn we dat haast verleerd.

 

Vrijdag 27 juli 2012

’s morgens bijtijds op voor ons dagelijkse zwemmen en op weg naar Marijn via Odder tanken en wat boodschappen. Uiteindelijk met de telefoon geloodsd naar de Humlevaegen 26 in Hejlsminde, om 14:00 uur.

’s Avonds daar gezwommen, maar dat water was gewoon een beetje vies vergeleken met Kysingstrand.

KM: 170595 (dagafstand: 124 km)

 

Zaterdag 28 juli

9:00 uur weg uit Hejlsminde, Marijn sleutel afgeven en wij op weg naar huis. Want dat zouden we eigenlijk makkelijk halen.

Het was zonnig toen we weggingen, maar al gauw betrok het toen we op de snelweg waren en bij de grens (na 53 min) begon het te regenen, en regenen en storten en hozen. Het was werkelijk verschrikkelijk. Aan onze kant van de autobahn konden we nog enigszins doorrijden, aan de andere zijde hebben we alleen maar files gezien. Wat verschrikkelijk voor die mensen die waarschijnlijk op vakantie gingen.

Uiteindelijk waren we om 15:18 uur bij de Nederlandse grans en toen was het weer stralend. Na boodschappen doen waren we om 17:00 uur thuis.

KM Deens-duitse grens: 170677

KM Duits-nederlandse grens: 171084

KM thuis: 171193 (dagafstand: 598 km)

Reis naar de Noordkaap door Hans en Marjanne 2012

Week 4 6 juli t/m 12 juli

 

 

Vrijdag 6 juli

Na een nachtje lekker slapen, al was het in de rij voor de pont is Hans gaan hardlopen in de regen. Was het gisteren mooi zonnig nue is het koud en nat. In de nacht en ochtend was het pleintje waar we moesten wachten voor de boot weer helemaal volgelopen. Ik voel me niet zo lekker (buikpijn) en tutter wat rond. Om iets voor elven komt het veer en na een snelle ontscheping begint het passen en meten om alle wachtende in te laden. Vlak voordat de boot aankwam, kwamen er ook nog 3 Spaanse bussen aan. Deze moesten ook mee en hadden gereserveerd wat kon voor groepen.

Gelukkig werden wij en onze Nederlandse buren als eerste aangewezen om mee te gaan. Eerst fietsen en motoren en de inhoud van de bussen. Toen de personen auto’s in het lage deel aan de zijkant en daarna de 2 campers. Hierna de bussen en op aanwijzingen van het personeel één voor één de volgende auto’s. Vriendelijk personeel met goede aanwijzingen en met een tussenruimte van 30 cm parkeren.

Helaas bleven ook nu 2 campers achter voor de volgende afvaart.

Na 1,5 uur varen kwamen we aan in Adenes. Besloten om niet het plaatsje te bekijken maar direct langs de noordwestkust van Andøya te gaan rijden (niet de doorgaande rode maar een wit weggetje).

Het eiland heeft hoge bergen maar hier is het landschap uitgestrekt en met uitlopers in zee met hier en daar een strandje. Veel agrarische activiteiten. Al snel gestopt voor een late lunch.

Bij Risøyhamn weer op de 82 verder gereden naar Sortland over de hoge brug.

Verder over de 820 tot aan de Annfjerden en een wit weggetje naar Sandset. Het weer is intussen beter geworden en met een zonnetje de prachtige grillige fjorden bekeken.

Na een snelle hap rust.

KM 167405 (dagafstand : 145 km)

én de afstand over water van Gryllefjord naar Andenes.

 

Zaterdag 7 juli

Vanmorgen om 8.30 uur wakker geworden met een zonnetje bij het vervallen veer bij Sandset. Heel rustig gestart en pas ver na de koffie gaan rijden(12.05 uur). Hans heeft wat zitten snijden en we hebben nog een klein wasje gedaan en ik heb wat gelezen. Ben nog niet helemaal fit.

Eerst een stukje terug gereden en toen de afslag naar Holstad, wit weggetje op de kaart en prachtig en…. goed geasfalteerd.

Weinig rechtdoor rijden in Noorwegen dus niet zitten suffen. In Holmstad afgeslagen naar Sortland de 82. Toen een prachtige brug met bocht bij Storkmarknes en direct daarna via het centrum naar de fietsroute naar het veer van Melbu. Heel mooi en rustig met prachtig weer. Opvallend dat het land waar mogelijk is gecultiveerd en bijna overal mensen wonen. Ook veel vakantiewoningen maar dat onderscheid is niet altijd te zien.

Na deze omzwerving met de boot mee naar Fiskebøl.

Ook hier direct weer rechts langs de westkust een smalle weg. Hier wel drukker misschien wel omdat er ook 2 campings aan deze weg zijn.

Het landschap is afwisselend. Soms dicht langs het water, dan weer verder er vanaf met veel weiland en/of wetland. Ook moet er af en toe geklommen worden en worden we weer een beetje het binnenland in geleid. Ook af en toe “witte” strandjes. Uiteindelijk vonden we de campings niet geweldig. De eerste wel maar de mooie plek had geen stroom en we vonden dat we dan net zo goed “wild” konden gaan staan. Dat was nog wel even zoeken. De weg leidde al weer terug naar de E10 tussen 2 bergen door voordat er een plaatsje was dat niet privé was.

Hier gegeten beetje rondgezworven, verslag schrijven en slapen. Morgen verder de Lofoten bezichtigen en kijken of we nog een nachtje overblijven of al het veer nemen naar Bodø.

KM : 167553 (dagafstand: 148 km)

En de afstand over water van Melbu naar Fiskebøl

 

Zondag 8 juli 2012.

Met mooi weer wakker.

Besloten om snel te douchen (wat een hele opgave is in ons minidoucheje) en op tijd op pad te gaan.

Om 09.35 reden we weg. Onderweg te Svolvær een houten kerk bekeken maar deze was nog niet open dus bleef het bij de buitenkant.

Van de E10 afgeslagen naar de 816 om Henningsvær te bekijken. De weg erheen was smal en zeer bochtig met zeer veel uitwijkplaatsen. Iedere bocht had weer een verrassing in petto.

Het plaatsje zelf was leuk apart en zeer de moeite waard. Huizen op lange palen in het water aan de ene kant en tegen de rots aan de andere kant om het getij te kunnen opvangen. Bootjes, zon, lekkere koffie met wafel kortom een heerlijke zondagochtend.

Na een wandeling heen en weer langs de haven wat gegeten en weer de 8 km lange weg terug naar de E10.

Verder richting Å, het laatste plaatsje voor de zee op de Lofoten.

Op het eiland Vestvågøya bij Steira een witte weg langs de noordwestkust gereden. Bij uitzichtpunt Kvalnes een oud haventje bekeken en Hans wilde een boekje lezen en uitrusten. Ik ben gaan fietsen. De weg vinden is niet moeilijk want er zijn er niet zoveel. Na 40 minuten zou Hans me achterna komen en zodoende had ik een lekker fietstochtje van zo’n 16 km. Je beleeft het landschap toch weer anders op de fiets dan in de auto en het was ook goed fietsbaar. Wel wat stijgen en dalen maar met een beetje zweten goed te doen.

Te Leknes getankt, wc en vuil water geleegd en schoon water ingenomen.

We kunnen er weer tegen.

Van de E10 afgegaan om via de 816 naar Ballstad te gaan, een oud vissersplaatsje.

Hier ook een plekje gevonden om te overnachten met uitzicht op de zee en de haven. Helaas wel veel drukker dan we dachten. Het lijkt wel een sport om hier op zondagavond een wandelingetje te maken.

20.30 uur het wordt nu rustiger en onze buikjes zijn gevuld. Nog even lezen en dan de ogen dicht.

KM: 167684 (dagafstand : 151 km)

 

 

Maandag 9 juli 2012.

Vanmorgen vroeg op want we wilden gaan wandelen en vooral omhoog want we stonden onderaan een rots/berg waar gisteravond mensen hadden gewandeld.

Omhoog dus – maar dat werd wel erg steil (kijk maar op de foto’s: vak_Noordkaap-17 149.jpg), wij zijn nu eenmaal geen klimgeiten, dus doorvoorzichtig terug.

Om 12:15 zou de boot vanaf de Lofoten vertrekken, we zijn dus direct gaan rijden met het idee halen we het dan hebben we geluk.

We hebben het niet gehaald, maar gelukkig ging de boot niet om 12:15 maar om 15:00. Omdat Marjanne ondanks wegwerkzaamheden, smalle en kronkelige wegen aan de rotswand geplat, en tegenliggende bussen!! Konden we aansluiten in rij 2 naar Bodø en dat bleek achteraf maar goed ook. We waren één van de laatsten.

3 en ½ uur later waren we in Bodø. Een bootreis met 4 toeristenbussen aan boord, verschrikkelijk. Eenmaal in Bodø hebben we gekozen voor het rijden van de Kustroute. Het blijkt een weg te zijn die goed is opgeknapt, bochten en tunnels kent.

Na ongeveer 1 1/2 uur hadden we een plekje voor de overnachting gevonden helaas dit was toch wat te dicht bij de weg, met lawaai van enkele passerende auto’s. Prima plekje verder, aan het water al was het eb – want het bleek een uitloper van de fjord te zijn. ’s Morgens daar in een beekje gepeodeld op aandringen van Marjanne.

Maar ’s avonds lekker lang in de zon kunnen zitten, zo zelfs dat het ging vervelen, de zon en de lucht waren helder en scherp.

KM 167802 (dagafstand : 118 km)

plus de afstand over water van Moskenes op de Lofoten naar Bodø.

 

Dinsdag 10 juli

 

 

 

Vanmorgen prachtig weer en het water in de fjord lokte vooral Marjanne. Ik ging ook mee om te poedelen in een beekje.

 

“Vroeg” op pad om de 17 af te rijden en twee veerponten te halen. Overigens is deze Kustroute een aanrader als alternatief voor de snelweg E6 door Noorwegen, behalve als je weinig tijd hebt.

 

Op een mooi punt aan de kust (Noorse Noordzee, Storvika) kwamen we op een prachtige rustplaats met allerlei voorzieningen – daar heb ik snel elektra afgetapt en kon zo uploaden en de huishoudaccu weer 100 % opladen, prettig gevoel.

 

Koffie gedronken, boodschappen gedaan en praatje met Nederlanders uit Leek (vlakbij dus).

 

Verder langs de 17 mooie uitzichten , oa bij een monument met een zwaardvis.

 

Veel foto’s gemaakt van de nog steeds indrukwekkende bergen waar we nu dichter onder/naast reden. Een aantal tunnels (tussen 250 m en 7,5 km) en twee keer een elektriciteitscentrale op waterkracht – grote en lange pijpen die het water naar beneden brachten, naast de natuurlijke weg door een waterval. Machtig mooi om te zien.

 

Het eerste veer kwam later dan we dachten en zo we konden dit keer mee, het tweede veer – op maar 28 km afstand – moesten we laten gaan. De boot bleek te klein en dat was wel te merken aan de volgende boot want daar konden er veel meer in.

 

We hebben in een wat druilerig weer nog een uurtje doorgereden en langs de kust toch weer een plaatsje gevonden ver van de weg, dus dat wordt rustig slapen.

 

Die kustweg is zeer populair bij de bevolking, want bijna om de 300 m zijn er of woonhuizen of tweede (zomer- dan wel winter)huizen of hutjes en allemaal met veel land eromheen. Wat wij zouden noemen, nauwelijks achterland, dat waren de rotsen en dus geen plek voor een zwerfkar, alleen op allerlei P-plekken echt direct langs de weg. Geen optie voor ons.

 

Nu staan we op een echt zijweggetje (afslag Sila), op een stukje terrein waar ze rotsen vandaan hebben gehaald en nu niets meer is dan verhardde ondergrond en vlakbij een “fiskeplass” : plekje aan een snelstromend beekje (!! Marjanne = poedelen?) met een bankje en een echte vuurplaats met rooster om je visje te barbecueën.

 

We hebben het vuurtje dit keer niet aangestoken, het werd druilerig, terwijl de dag zo mooi begon. Verder geen bijzondere dingen bezocht of gedaan.

 

Puur genieten van het landschap.

 

KM 168000 (dagafstand : 198 km)

 

 

 

Woensdag 11 juli

Nadat we een uurtje gewandeld hebben rond water, het Silavatern, voor het grote meer een bruggetje genomen, zijn we om 11.30 uur vertrokken. Het weer is grauw en grijs en de bergen zijn letterlijk een koppie kleiner gemaakt door de wolken. De temperatuur is aangenaam. Langzaam aan wordt het lichter, verschijnt er meer van de bergen en zien we f en toe een ministraaltje zon.

De 17 gevolgd, daarna de 12 om uit te komen op de E6. De kustweg 17 is zeker een aanrader en het wegdek verschil nauwelijks van dat van de E6. Ivm de vele te komen pontjes, wat veel oponthoud geeft, toch bij Mo I Rana dus naar de E6.

Mo I Rana wilden we bezoeken, wat winnkelen en een museum bezichtigen. Het viel erg tegen. Museum was niets aan en het winkelen was erg ongezellig dus snel afgelopen. Dan maar verder van de natuur genieten.

Bij een tunnel van 8 km een “omleidinkje”. De tunnel wordt gerepareerd en wij moeten de berg over. Geen echte straf want het is prachtig. Bovenop de berg een mooi uitzichtpunt en dan weer naar beneden.

Bij Mosjoen getankt en door. Ook hier wordt aan de weg gewerkt. Een heftig stukje bij Brenna. Stenen, stof, kuilen en een snelheid van 20 km/uur gedurende 4 km. Niet nieuw maar wel heftig. Na dit gehobbel rijdt de auto niet lekker en we ruiken een rubberluchtje. Bij stoppen bleek de binnenbumper rechtsvoor naar beneden gezakt en op de band te komen. Provisorisch gemaakt met tieribs en na een kopje thee weer voorzichtig verder naar de eerst volgende camping.

Bij Majavatern een camping gevonden pal langs de weg en met een fantastisch uitzicht over het meer. Vanuit je bed over het meer naar de besneeuwde bergen kijken en de zon niet onder zien gaan, wat wil je nog meer.

Auto iets beter gemaakt alhoewel nog steeds provisorisch, maar wat wil je ook met een beestje van 22 jaar oud. Accu op een andere plek gezet en opnieuw aangesloten. Zelf opgeladen dmv prachtige plek, heerlijk zalm eten, wijntje erbij en alle apparatuur aan de 220.

KM: 168257 (dagafstand: 257 km)

 

Donderdag 12-07-2012.

 

8.30 uur wakker en het meer uitnodigend voor een duikje.

Beetje gezwommen want het was wel koud maar minder koud dan de zee en een warme douche erna.

 

10.30 vertrek, dat werd wat later door het bijvullen van water, lozen van afval etc.

 

We vertrokken met redelijk weer maar hebben onderweg naar Trondheim heel veel korte hoosbuien gehad. Je kon het voorspellen, wolken die niet tegen een berg omhoog konden, eerst lozen en dan werd het beter. Enfin het deel van de E6 waarop wij vandaag reden was erg goed en dus schoten we snel op.

 

Ergens tussen de middag geprobeerd de voorzitter van de roeivereniging te bellen. Dat lukte niet – ik kreeg een Noorse juffrouw die allerlei onduidelijke dingen zei. Dan maar deels op de gok. Door hun website hadden we ongeveer uitgedacht waar het botenhuis kon zitten.

 

We kwamen terecht in een gebied van een drinkwaterreservoir – dat was het meer de Jonsvatnet en de weg erlangs (zie foto) was weer eens onverhard.

 

Bij elke hobbel vreesde ik voor onze provisorische reparaties. Het was een prachtig bos en mooie “weg”, maar geen roeivereniging.

 

We zijn toen maar teleurgesteld via een achterafweggetje Trondheim binnen gekomen en senle weer weg. We vonden een camping weer aan het water (regen en harde wind) en gaan morgen zsm verder naar Alesund.

 

Hopelijk kan de receptie ons helpen met contact te leggen met die roeivereniging.

 

18:15 hadden we ons plekje na een lange rit. Het was een mooie rit met af en toe prachtige vergezichten, interessant land om ons heen, koeien buiten zien lopen, gewas(graan?) op het land, vlas te drogen. Industrie bij grotere plaatsen en waterkracht stations. Continue liep er spoor langs de weg (één baans), met sporadisch een trein.

 

En het werd steeds drukker op de weg, wij gaan gauw weer een omzwerving zoeken.

 

KM: 168609 (dagafstand : 352 km)

 

 


 

 

positie 16
positie 18

Additional information